Bent u als hulpverlener betrokken, maar is er weinig achtergrond informatie bekend? Met onderstaande tips kunt u een eerste screening doen op de eventuele aanwezigheid van een LVB.
Informeer naar de historie van de schoolopleiding. Denk aan schoolwisselingen, doublures, speciaal onderwijs, MLK/ZMLK/praktijkonderwijs, is het vervolgonderwijs afgemaakt?
Informeer naar contacten. Is er een netwerk? Heeft de persoon moeite met het aangaan van sociale contacten?
Laat enkele rekensommen maken. Heeft de persoon moeite met terugrekenen, delen en vermenigvuldigen?
Laat hem of haar iets opschrijven. Heeft de persoon hier moeite mee? Worden er veel fouten gemaakt, is het handschrift leesbaar en/of is er sprake van fonetisch schrift?
Let op taal en taalgebruik. Worden uitdrukkingen verkeerd gebruikt, kent hij of zij de betekenis van de gebruikte woorden wel?
Observeer het gedrag. Worden regelmatig dezelfde vragen gesteld? Is de reactie traag of is er moeite met tijdsaanduiding?
Tips & tricks
Ben u bewust van het feit dat het verbale vermogen bij een LVB, sterker is dan het performale (=handelend vermogen).
Trek voldoende tijd uit voor een gesprek.
Pas de communicatie aan. Praat rustig, met korte zinnen, weinig woorden en gebruik geen beeldspraak.
Ben u bewust van het feit dat een LVB vaker voorkomt dan verwacht. Bewustwording is de eerste stap richting preventie.
Zet bij een vermoeden van een LVB de SCIL screener in.